piątek, 3 maja 2013

Ranking filmów - rok 1998




Jak się okazało, jeden z lepszych roczników filmowych. Szczególnie dla innych, ale ja też znalazłem sporo filmów które mi podeszły. Ten rok był aż tak dobry, że nawet do Złotych Malin musieli ściągać film z zeszłego roku. Dla odmiany, Oscary za główny film tak nie trafione, że nawet nie rozważałem ich ponownego obejrzenia (choć powinienem). Za to w kategorii scenariusz - sama śmietanka.

Ranking powyżej trochę wymuszony, bo nie powtórzyłem sobie kilku filmów ("Cyrulika...", "Porachunki", "Cienka czerwona...", "Celebrity") które powinny się tu znaleźć, ale nie jestem pewny nawet ich oceny a co dopiero pozycji. Poza tym, przydałoby się powtórzyć resztę, by każda pozycja miała swoją notatkę. Wciąż nie jestem pewny, czy "Szalona impreza" przetrwa u mnie próbę czasu, lub jak dziś bym ocenił "Zabójczą broń 4". "Fucking Amal" powinienem dać wyżej.

W każdym razie, cel został osiągnięty - "Szeregowiec Ryan" powtórzony. "Generała" miałem obejrzeć, ale napisy nie pasowały, a z Irlandzkim akcentem nie wytrzymałem pół godziny. Ale fajnie było usłyszeć Morrisona.


****
Miejsce 16: "Babe - świnka w mieście" | Adventure
Miejsce 15: "Zabójcza broń 4" | Buddy
Miejsce 14: "1900: Człowiek legenda | Drama
Miejsce 13: "Szalona impreza | Teen Movie
Miejsce 12: "Festen" | Drama
Miejsce 11: "Fucking Amal" | Teen Movie

Miejsce 10: "Happiness" | Black Comedy
Miejsce 9: "Big Lebowski" | Black Comedy
Miejsce 8: "Blade" | Action
Miejsce 7: "Perfect Blue" | Anime & Psychological Thriller
Miejsce 6: "Więzień nienawiści" | Drama
Miejsce 5: "Wybawca" | War

Miejsce 4: "Bogowie i potwory" | Biopic & Queer Cinema

Adaptacja książki "Ojciec Frankensteina", będącej spekulacją na temat ostatnich chwil życia Jamesa Whale'a, który w latach 30-tych nakręcił dwa pierwsze filmy o Frankensteinie i "Niewidzialnego człowieka", a dekadę później odszedł na emeryturę. To jednak nie jest zwykła biografia: jest fenomenalnie opowiedziana. Bardzo silne wpływy przeszłości, wspomnienia i oniryczne sceny nad którymi trzeba przysiąść i zastanowić się, co oznaczały... ten film ma drugie dno! Przede wszystkim: film jest o kinie. O tym, że drugie dno ukryte czasem jest zbyt głęboko by widz mógł je zobaczyć, proste kino nadal może być sztuką, a potencjał kinematografii jest olbrzymi.



Miejsce 3: "Porachunki" | Black Comedy

Czterech kumpli ma dług u gangstera i musi szybko go spłacić. Wynika z tego jazda bez trzymanki, którą dzięki cudownej reżyserii można podziwiać w pełnej krasie. Tempo jest idealne, historia przejrzysta, żaden dowcip się nie zmarnował. Ubaw setny!



Miejsce 2: "Truman Show" | Psychological Drama

Truman nigdy nie podróżował. Ale chciałby. Nawet jeśli tam nic nie ma, bo wszystko czego potrzebuje ma na miejsce. Wspaniała opowieść o życiu. Rewelacyjnie opowiedziana. Oklaski za scenariusz.



Miejsce 1: "Wieczność i jeden dzień" | Drama

Theo Angelopoulos jako jedyny potrafi opowiadać kino drogi w taki sposób, by stało się ono kinem podróży. Przez magię i metafizykę, w której wieczność trwa dokładnie jeden dzień. A kiedy ostatnio wasz dzień trwał tyle, ile naprawdę trwa?



****
Inne, które mógłbym wziąć pod uwagę, ale zapewne wymagają powtórki: W akcie desperacji, Idioci, Celebrity, More, Gang Olsena - Ostatnia misja, Amerykanin kucharzem, Pi, Pociąg życia, Między piekłem a niebem, Nic, Czarny kot, biały kot.

1 komentarz:

  1. Tak z ciekawości zerknąłem na mój rocznik 98 i widzę, że najwyższa ocena powędrowała do Ryana. I dobrze. Zaraz po nim na nr2 pewnie 'Cienka czerwona linia' - ostatni dobry film jaki ten gość nakręcił.

    OdpowiedzUsuń