wtorek, 18 czerwca 2013

Godzina zemsty

Action & Crime, 1999


Porter to przestępca. Współpracował z innym sobie równym, by zajumać 130 kawałków. W decydującym momencie Porter dostaje 2 kulki w plecy, wspólnik ucieka zadowolony, i wszyscy myślą, że Porter nie żyje. Błąd.

Przede wszystkim - wokół Portera można było zakręcić jakąś serię filmów akcji, jak "Die Hard" - to aż tak dobra postać. Twarda, z dobrymi tekstami, nie czekająca tylko po prostu robiąca swoje, nawet trochę cwana i posiadająca nieco poczucia humoru. Co więcej, ma sporo niezłych scen akcji - chce z kogoś wycisnąć informacje, ten mu odpowiada: "Ale oni mnie zabiją!". Na co Porter: "A myślisz, że co ja zrobię? Mną się martw" - i jest w tym absolutnie wiarygodny. Jakiś kelner gra w kotka i myszkę, to mu przy...dala w palce blatem i po sprawie. Podobało mi się również, jak wykiwał gliny..;-)

Do tego całość jest naprawdę nieźle opowiedziana, trzyma się tej starożytnej zasady o akcji wynikającej z bohatera, choć też w kilku momentach korzysta z gadania z off-u. Dodać do tego wspomnianą niezłą akcję, czemu film wywoływał u mnie obojętność? Trochę nad tym spędziłem czasu, zanim dostrzegłem, że fabuła jest do dupy. To też zresztą powód, przez który nie powstała jakaś trylogia "Payback", jak w przypadku "Die Hard". Tu nie było o czym opowiadać. Zdradzić wam, jak słabe jest spotkanie Portera z tym, który zabrał mu kasę? To jedna z pierwszych scen filmu, i jeśli nie chcecie psuć nadziei, to nie czytajcie - ale Porter przychodzi do niego w środku nocy. Chce kasy. Ten mu odpowiada: "Nie mam, daj mi kilka dni; Ok, na jutro". I wychodzi. A dalej będzie tylko gorzej i gorzej. Nie było żadnego pomysłu na całość, scenarzysta będzie dopisywał kolejne sceny na kolanie i wprowadzał nową ważną postać na 20 minut przed końcem. Całość będzie strasznie wymęczona, i to uczucie mi się udzieliło. Do tego stawka będzie nijak pasować do tych wszystkich zabójstw i ryzykowania życiem. Będą próby obrócenia tego w żart, ale to nie zmieni faktu, że to w najlepszym wypadku średnie kino akcji.


5/10
http://rateyourmusic.com/film/payback/

- Mam wolną chwilę...
- To ugotuj jajko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz