poniedziałek, 11 listopada 2013

Okno na podwórze

Mystery, 1954


Bardzo przyjemny film do oglądania. Ludzie sobie żyją, nic się nie dzieje, i jest bardzo miło. Fotograf z nogą w gipsie ogląda przez okno życie na osiedlu, i po jakimś czasie zaczyna podejrzewać sąsiada o popełnienie morderstwa. Podgląda też samotną kobietę, młode małżeństwo, baletnicę, słucha prac kompozytora. Bohater rano jest masowany przez wynajętą służbę, a wieczorem odwiedza go perfekcyjna narzeczona, Grace Kelly w najlepszych sukniach w historii kinematografii. Bo czemu nie.
Ten film jest perfekcyjny pod wieloma technicznymi względami, począwszy od głównego pomysłu (kamera zatrzymana w mieszkaniu razem z bohaterem, cała reszta to zbliżenia), kończąc na wykonaniu różnych aspektów dramaturgicznych (wysoka temperatura jako wyjaśnienie, czemu wszyscy sąsiedzi mają okna pootwierane). Wszystko to ładnie przerobiono na scenariusz, a potem jeszcze lepiej wyreżyserowano. Wszystkie dialogi i zachowania wychodzą naturalnie na taśmie filmowej, nie ma natrętnej ekspozycji czy czegoś w tym stylu. Widz patrzy razem z Jeffem przez okno na sąsiadów. W ogóle to film na który dobrze się patrzy. Wspomniana Grace Kelly jako idealna barbie w prawdziwym świecie i doskonała scenografia (łatwo się domyślić, że to wszystko to jedynie dekoracja, ale miejscami wręcz trudno w to uwierzyć). Wszystko perfekcyjnie zgrane w długich ujęciach, podczas których kamera po kolei zagląda do kolejnych mieszkań. Pierwszy, drugi a nawet trzeci plan współpracują bez zarzutu.


Kłopoty zaczną się, gdy widz zacznie oczekiwać czegoś konkretnego. Thriller? Napięcie pojawia się dopiero podczas ostatnich 20 minut. Kryminał? Od początku wiadomo, czy sąsiad jest mordercą lub nie, i nawet film olewa niektóre aspekty tego gatunku. Romans? Po wstępie już nie wrócą do relacji między Jeffem i Jakjejtam, tylko na samym końcu pokażą, że prawdopodobnie doszli do porozumienia w jakiś sposób. To nawet nie jest do końca zwyczajnie dobry film. Są błędy - powtórzenia scena po scenie, Jeff coś komuś wyjaśnia, scena później: robi to samo, tylko komuś innemu. Są minusy - Jeff nie ma nic do roboty w swoim mieszkaniu, nawet prostej książki. Kilka momentów w zakończeniu jest po prostu głupich (plus obrzydliwe efekty specjalne). Po drodze pojawią się dziwaczne sceny: Jeff mówiący absurdalnym szeptem do telefonu, nie mogłem się nie śmiać; scena z kieliszkami w której wszyscy aktorzy po prostu stoją i kręcą naczyniami, jakby mieli udar mózgu, kolejny śmiechowy moment.

Ale to nadal znakomite kino do oglądania. Pełen świetnych momentów i motywów (sąsiad siedzący po ciemku, widać tylko jego zapalone cygaro - co za widok!), wykonany tak dobrze, że można to podziwiać, a do tego jeszcze ta końcówka... przynajmniej jej większa część. Fajny film.


7/10
http://rateyourmusic.com/film/rear_window/

3 komentarze:

  1. "W ogóle to film na który dobrze się patrzy." - w tym jednym zdaniu jest całe sedno filmu. To film o przyjemności patrzenia, ale jak pewnie wiesz ten film jest odczytywany na wiele sposób jako metafora kina, albo że wszystko co bohater widzi za oknem jest odzwierciedleniem jego leków, a zwłaszcza leków przed związaniem się z kobietą. Polecam analizę Slavoja Žižeka, facet daje czadu.

    Sztuczność filmu już była wytkana filmowi w dniu premiery, ale jak zauważyłeś to nie przeszkadza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, scenki u sąsiadów jako hołd dla kina niemego i takie tam.

      Slavoi Zizek? Brzmiało mi znajomo i faktycznie, to on jest twarzą "Zboczonej historii kina", z ego i super ego jako poziomami domu w "Psychozie". Oglądałem, przyjemny dokument.

      Usuń
    2. "Wiem, scenki u sąsiadów jako hołd dla kina niemego i takie tam." - ogólnie dla całego kina, bo kino to patrzenie.

      "Slavoi Zizek? Brzmiało mi znajomo i faktycznie, to on jest twarzą "Zboczonej historii kina", z ego i super ego jako poziomami domu w "Psychozie". Oglądałem, przyjemny dokument." - ten film jest fajny, ale to taka wersja soft. Zalecam zajrzeć do jego książek, to facet który rozumie Lacana, a jego mało kto ogarnia.

      Usuń