środa, 4 maja 2016

Najlepsze filmy 1960 roku. Garret & Rezy!

W tym roku powstali The Beatles, "Ben Hur" dostał rekordowe 11 Oscarów, banda krajów uzyskała niepodległość względem Francji, zaczęto też nadawać pierwszy regularny serial animowany w historii - "The Flinstones". Powstała również masa filmów, z których zobaczyłem blisko 40 tytułów, a to te, które najbardziej mi się spodobały. Oto


Garretowy
Top 19
Najlepszych filmów 1960 roku





Miejsce 20: "Ryzykowna gra" | Heist Film

Jedenastu przyjaciół, którzy znają się ze służby wojskowej podczas II wojny światowej planują obrabować pięć największych kasyn w Las Vegas podczas jednej nocy. Oryginalne "Ocean's Eleven" z 2001 roku, trochę wolniejsze. Czuć klasycznością.


Miejsce 19: "Wioska przeklętych" | Horror

W angielskim miasteczku Midwich dochodzi do dziwnego zdarzenia: nieoczekiwanie, w środku dnia, mieszkańcy zapadają w sen, zaś kilka tygodni później okazuje się, że wszystkie młode kobiety są w ciąży. Wkrótce na świat przychodzi dwanaścioro dzieci, które z upływem czasu zaczynają zdradzać niezwykłe zdolności parapsychologiczne. Po seansie myślałem tylko o pewnej ścianie... wy też będziecie.




Miejsce 18: "Spartakus" | Historical Drama

Gladiator Spartakus staje na czele największego powstania niewolników w historii starożytnego Rzymu.



Miejsce 17: "Zezowate szczęście" | Komedia

Historia życia Jana Piszczyka - oportunisty, któremu los ciągle płata figle.




Miejsce 16: "Oczy bez twarzy" | Horror psychologiczny

Znany lekarz zostaje wezwane do kostnicy, by zidentyfikować ciało swojej córki. Procedura kończy się pomyślnie i jednoznacznie, doktor nie ma wątpliwości. Jednak gdy wraca do domu, zastaje tam swoją córkę, całą i... prawie zdrową. "Oczy bez twarzy" to nie jest horror, którego oglądanie zmusza do krzyku i wyjścia na papierosa. Bardziej wywołuje wewnętrzny wstręt i ból, który udziela się widzowi z czasem, który ten coraz więcej spędza z główną bohaterką. A twarz bohaterki będzie się śnić po nocach. Mimo tego, że nawet jej nie zobaczycie.



Miejsce 15: "Młodzi i spragnieni" | Melodramat

Lata 50-te - młodzież się nudzi, a rodzice nie mają pomysłu co z tym zrobić. Salome podejmuje decyzję, by opuścić ukochanego Chada - ten nie jest w stanie utrzymać rodziny, ma w kieszeni jedynie 20 dolarów. Chad topi smutki wraz z czarnoskórą śpiewaczką klubową. Rozpoznaje w niej znaną kobietę która odeszła wiele lat temu z branży. Prosi ją o pomoc, by mógł zarabiać na graniu na trąbce. Dojrzała produkcja o życiu w kłamstwie.




Miejsce  14: "Siedmiu wspaniałych" | Western

Mieszkańcy biednej meksykańskiej wioski wynajmują zawodowych rewolwerowców, by obronili ich przed bandziorami. Remake Kurosawy. Nie pierwszy, nie ostatni. I tak nie miało to znaczenia.




Miejsce 13: "Do widzenia, do jutra..." | Melodramat

Artysta Jacek poznaje piękną córkę francuskiego konsula, Margueritte, którą oprowadza po Gdańsku. "Gra Zbyszka Cybulskiego oddaje to wszystko, co ukrywa się w cieniu, poza wypowiadanymi słowami, lecz jest obecne w życiu: niezgoda na nietrwałość uczuć, na świat, w którym nie ma miejsca dla romantyzmu, na szczęście ulotne jak chwila."




Miejsce 12: "Nikt nie woła" | Dramat psychologiczny

Historia człowieka, który na Ziemiach Zachodnich szuka ucieczki przed konsekwencjami wojny, chcąc rozpocząć nowe życie.




Miejsce 11: "Niewinni czarodzieje" | Teen Movie

Historia przypadkowego spotkania młodego lekarza i dziewczyny, którzy poznają się w piwnicy jazzowej i spędzają ze sobą noc. Obowiązkowy seans każdego mieszkańca Warszawy :)



Miejsce 10: "Podglądacz" | Thriller

Mark Lewis pracuje jako ostrzyciel w studiu filmowym. Po pracy mężczyzna zabija kobiety, nagrywając zbrodnie kamerą. Jak na dramat, jest bardzo dobrze. Widz poznaje motywację mordercy, rozumie go ale też potępia, jednocześnie współczując. Finał jest świetny.



Miejsce 9: "Matka i córka" | Melodramat

Historia kobiety próbującej sobie poradzić samotnie z córką w czasie II wojny. Sophia Loren jako pełna siły i budząca sympatię Włoszka – już to wystarczy. Plus typowy dla włoskiego neorealizmu gorzki wizerunek ówczesnej codzienności. Jeśli nie boicie się zobaczyć kobiety idącej ulicą z ręką na obnażonej piersi mówiącej "Kto chce mleka? Nie potrzebuje go, żołnierze zabili mi syna" to oglądajcie. Warto!



Miejsce 8: "Dziura" | Prision Film

Niby kolejny film o ucieczce z więzienia. Ale postawiono na naturalizm - żeby wyjść z celi muszą zrobić dziurę w podłodze. Zdejmują kilka paneli, odkręcają jedną metalową część od łóżka i zaczynają napierdalać w goły beton. Całość kręcone bez cięcia - pierwsze następują kiedy rozłupany gruz trzeba usuwać by dokopywać się głębiej. Całość trzyma w napięciu dzięki położeniu na realizm. Czuć bardzo mocno, że oni w każdej chwili dużo ryzykowali i mogli naprawdę być złapani. Sporo jest tu scen nakręconych "w czasie rzeczywistym", a niekiedy pomysłowość postaci potrafi zaskoczyć w przyjemny sposób. I to wszystko na faktach...




Miejsce 7: "Późna jesień" | Komedia romantyczna

Abstrakcją u Ozu jest to, że wszystkie jego filmy wydają się identyczne, a jednak każdy jest unikatowy na polu całej kinematografii. W "Późnej jesieni" mamy motywy nie tylko swatania swoich dzieci i kłopotów które z tego wynikają. Film Ozu to przede wszystkim strach przed zmianą - oddaleniem między członkami rodziny które nastąpi, gdy pociecha zacznie budować własne gniazdo. Obawa przed opuszczeniem swojej samotnej matki, bo jak ona sobie jako wdowa sama poradzi na starość? A to tylko niektóre z nich. Kilka tysięcy pełnych metraży za mną, i pierwszy raz stykam się z takimi rzeczami na ekranie.



Miejsce 6: "Zły śpi spokojnie" | Gangster Film

Kurosawa kreuje noir - gangsterzy uchodzący przed prawem, samotny sprawiedliwy który działa poza schematami i pytanie: jak bardzo złamie regulamin, by móc doprowadzić do sprawiedliwego zakończenia? Czy wtedy nadal wygra sprawiedliwość? I przede wszystkim: czy w ogóle to jest możliwe? Solidne kino gatunku, a także społecznie zaangażowane - plus przewrotny finał godny zapamiętania!



Miejsce 5: "Kto sieje wiatr" | Legal Drama

Rozprawa w sądzie mająca na celu wyplenienie wszystkich uprzedzeń religijnych względem nauki. Teoria ewolucji kontra przeświadczenie, że świat istnieje od 6 tysięcy lat. Jakkolwiek obawiacie się wykonania takiej tematyki, to rezultat was zaskoczy: szacunek i mądrość znaczyła obie strony. Tu nie ma przekrzykiwania, zamiast tego pozwalają sobie nazwajem dokończyć zdanie. Dobrze, że kino dojrzało na tyle, by poruszyć ten temat. Dalej już nie zaszło.



Miejsce 4: "Gdy kobieta wchodzi po schodach" | Obyczajowy

Miejscem akcji jest luksusowa dzielnica, gdzie mężczyźni zjeżdżają tłumnie by spędzić czas w towarzystwie hostess pierwszej klasy. Bohaterką jest tutaj kobieta o pseudonimie "Mama", zbliżająca się do wieku kiedy to będzie musiała zdecydować się na zamążpójście... Albo - otworzenie własnego baru. Co wybrać? Kierować swój biznes i narazić się na całe ryzyko jakie z tym przychodzi, czy może zaakceptować propozycję pierwszego który się oświadczy? W tym wieku o poważnego kandydata nie może w końcu liczyć. A kolejne wyzwania tylko czekają by wychylić swoją głowę. Znakomity dramat o narodzinach kobiety nowoczesnej w Japonii i o tym, czego wymagało tak naprawdę wejście choć jeden stopień wyżej w tytułowych schodach.



Miejsce 3: "Słodkie życie" | Melodramat

Prawdziwym bohaterem tego filmu jest Rzym i jego mieszkańcy. Odpychająca i zarazem fascynująca społeczność zaludniająca nocą ulice miasta. "Słodkie życie" to film składający się z wielu wątków dających niezwykły i głęboki portret psychologiczny mieszkańców tej jedynej w swoim rodzaju metropolii.



Miejsce 2: "Garsoniera" | Komedia romantyczna

Jedna z najcieplejszych produkcji w historii kina, pomnik idealnej komedii romantycznej. Kiedyś ten gatunek miał swą godność! Miłość już nigdy nie była tak piękna i smutna zarazem, co w tej produkcji.



Miejsce 1: "Psychoza" | Thriller

Hitchcock udowadnia mi, że jednak był geniuszem. Arcydzieło narracji, realizmu, i wybitne zakończenie, w którym znakomicie uszanowano człowieczeństwo. Moment, w którym wyjaśniony jest motyw mordercy, to perfekcyjny, ludzki moment, którego późniejsze kino nawet nie starało się powtórzyć.


****



SERIALE
Najlepsze epizody roku

Zapewne większość z was nawet nie wie, że wtedy już istniała dobra telewizja. Co prawda nie było jej wiele, ale udało mi się trafić na kilka odcinków wartych uwagi. Nawet dziś.



1. The After Hours (The Twilight Zone, 1x34) - 7/10

Klientka supermarketu wjeżdża na najwyższe piętro, które okazuje się... opuszczone. W ten sposób zapuszcza się coraz głębiej -- W STREFĘ MROKU.


2. The Hitch-Hiker (The Twilight Zone, 1x16) - 7/10

Kierowca płci pięknej przemierza pustą drogę, na której co chwila widzi tego samego mężczyznę próbującego złapać u niej autostopa. Mija go, ignoruje, w końcu ucieka, zostawiając go z tyłu. Ale ten pojawia się wciąż przed nią.


3. A World of His Own (The Twilight Zone, 1x36) - 7/10

Pisarz, który swoją pracą kreuje rzeczywistość wokół siebie. Jak daleko się posunie w korzystaniu z daru, który otrzymał?




****



GARRETY & REZY 1960



Najlepsza aktorka 
Shirley Maclaine jako Fran Kubelik ("Garsoniera"). Do tamtego momentu najlepsza postać kobieca w historii kina. Zresztą, ile potem było lepszych?



Najlepszy aktor
Anthony Perkins jako Norman Bates ("Psychoza"). Do dnia dzisiejszego czołówka rol męskich. Uwielbiam gościa!



Najlepsza reżyseria 
Alfred Hitchcock ("Psychoza"). Przepraszam, panie Wilder.



Najlepszy scenariusz
Billy Wilder & A.L. Diamond ("Garsoniera"). Perfekcyjna spirala!





Najlepsza muzyka
"Młodzi i spragnieni". Smutna trąbka to jest to!



Najlepsza historia 
"Pokojówka". Chociaż początek i wykonanie tego nie zapowiada, to właśnie fabuła jest naprawdę ciekawa i zaskakująca. Technicznie rzecz biorąc.



Widok, którego nie zapomnicie
Piwnica Batesa ("Psychoza"). Kucyki? Ocean? Że jak?!



Scena roku
Wigilia Baxtera ("Garsoniera"). Wiecie, co to znaczy, zostać menschem?




Finał roku
"Psychoza". Albo "Garsoniera". "Zły śpi spokojnie"? A jeszcze była "Późna jesień"...




Idealny film, by zacząć naukę japońskiego
"Naga wyspa". Nie potrzebujecie nawet angielskich napisów!



Najgłupsza scena 
Gdy "Pokojówka" próbuje zabić niemowlę swoich pracowników, więc ci... Wypraszają ją z pomieszczenia. Jakby chcieli powiedzieć: "Weź daj spokój, idź sobie... Na przykład na piętro, gdzie są inne moje dzieci. Ja zamknę drzwi i będziemy udawać, że nic nie słyszymy dla efektu dramaturgicznego. Tak na wszelki wypadek, gdyby okazało się, że jesteśmy bohaterami filmu, i ktoś nas teraz ogląda... No patrz, co za zaskoczenie! Babka, która przed chwilą próbowała zabić moje dziecko, poszła zabić jedno z moich pozostałych. Chyba kiepski że mnie rodzic... Ale nie patrzcie tak na mnie! To nie moja wina, on tylko spadł że schodów i magicznie umarł. Ja w jego wieku spadłem ze schodów milion razy i nic mi nie było. To scenarzysta tak sobie wymyślił, ja tylko wypełniam jego wolę. A teraz przepraszam, będę teraz zajęty byciem zaskakiwanym, ilekroć ktoś będzie próbował mnie otruć. Chociaż to ja kupiłem truciznę i sam z niej korzystam, by truć innych"



Największa nuda
"Przygoda". Kosmiczna nuda. Kosmiczna! Zresztą, taki był cel tej produkcji...



Dziwne fakty

#1 W "Garsonierze", królowej komedii romantycznych, nie ma sceny szczęśliwego pocałunku. Wszystkie są smutne, pozbawione emocji... Albo zwyczajnie tragiczne.

#2 Wiecie, że ta sama aktorka zagrała zarówno w pięknej "Matce i córce" oraz w tragicznym "Powiewie skandalu"? Sophia Loren. Jak do tego niby mogło dojść?





****

W 1960 roku urodzili się: Hugo Weaving, Bono, Steve Vai, Erin Brockovich, David Duchovny, Sean Penn, Hugh Grant, Colin Firth i Tilda Swinton. W 2016 roku mają 56 lat.

Zmarli: Clark Cable (59) na atak serca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz