niedziela, 6 lipca 2014

Under the Skin (7/10)

Surrealism & Psychological Drama, 2013


Zacząłem oglądać ten film wczoraj późną nocą, i to były idealne warunki. Holandia się bawiła z Kostaryką, a ja włączyłem na chwilę by zobaczyć, jak to wypada. Po chwili wstałem, by wyłączyć światła i kontynuowałem oglądanie w środku nocy. Byłem zaskoczony podwójnie, gdy zobaczyłem ten tytuł wymieniony w zestawieniu najlepszych obrazów ubiegłego roku - raz, że w ogóle "Under the Skin" powstało! Pamiętam, że zwróciłem uwagę na niego, bo Scarlett Johanson miała w nim grać, ale jakoś nic nie było słychać o nim... "Martwy tytuł" - uznałem. A tutaj niespodzianka. Tych zresztą przybywa w trakcie oglądania! Zupełnie nie byłem przygotowany, że pierwsze ujęcia będą kojarzyć mi się ze Stanleyem Kubrickiem i jego "Odyseją kosmiczną". Ta elektroniczna, eksperymentalna muzyka, ten powolny rytm, ten zagadkowy widok niejasnych kształtów wyłaniających się z czerni - absolutny szok!


Jest to produkcja, o której można powiedzieć, że nie ma wielu dialogów. To jednak może oznaczać, że tytuł potrzebował ich, ale je wycięto by było... inaczej. A jest dokładnie na odwrót: bez żadnego przygotowania połknąłem tę stylistykę, zaakceptowałem ją i grałem według zasad narzuconych przez twórcę. Bez żadnych problemów rozumiałem każdą scenę, i dialogi nie były mi potrzebne w ilości większej niż obecna. Opowieść zaczyna się od dwóch kobiet - obie wyglądają jak Scarlett Johannson. Jedna leży bez śladów życia, druga zdejmuje z niej ubrania, by je następie założyć. W dalszej kolejności wsiada za kierownicę i jeździ po ulicach Szkockiego miasta. Wybiera z tłumu - przypadkowo? - mężczyzn, uwodzi ich, by następnie podwieźć do pewnego miejsca, gdzie... przepadają. Nie opiszę, w jakiś sposób, ale surrealizm jest mocny.

Wspominałem o "2001", i styl tamtego filmu jest zachowany. Pasuje do tej opowieści, nie wydaje się na siłę wystylizowany ani inspirowany, zerżnięty. Zdaje się, że ta produkcja tak by wyglądała, nawet gdyby Kubrick nigdy niczego nie nakręcił. Nie napiszę jednak, że to ta sama klasa - przede wszystkim, skala jest mniejsza. Tam były statki, kosmos i podróże międzyplanetarne. W "Under the skin" przez większość czasu widać Scarlett Johannson jeżdżącą samochodem, a fabuła jest bardzo indywidualna i odnosi się wyłącznie do przeżyć bohaterki (?), chociaż można się spierać, że może mieć też większy wymiar.

Jest to trochę zbyt wolna opowieść, patrząc na to, co zawiera. Jest to niemniej uwaga czysto matematyczna, bo seans w ogóle mi się nie dłużył. Zostałem zahipnotyzowany, i oczekiwałem zakończenia, oczekiwałem odpowiedzi. Te jednak z filmu wyjęto i będę musiał książkę przeczytać. Oby w mojej bibliotece takowa była... Chcę poznać tło tego filmu, chcę poznać wątki społecznościowe, które też z oryginału wycięto.

Biorąc to pod uwagę, film radzi sobie całkiem nieźle jako samodzielny twór. To surowe, psychodeliczne, artystyczne i bardzo filmowe kino. Liczą się niuanse, spojrzenia i subtelne ruchy na twarzy. Nie wymaga jednak jakiegoś wielkiego skupienia czy czegoś. Film wszedł mi do głowy, zahipnotyzował i wprawił w pewnym sensie w osłupienie. Dobry film o seksualności.

Jakby ktoś kto nie zrozumiał filmu, to mu wyjaśnię, jeśli mi obieca, że w przyszłości przywoła mój nick, ten blog i to mnie przypisze tę zasługę.:) I nie może się podpisać jako Anonimowy ~~

15 komentarzy:

  1. Znakomity film. Ten ostatni Twój akapit jest buracki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Etam. Nie mam zamiaru pozwolić, by ktoś mniej inteligentny przypisywał sobie moje małe osiągnięcie. Większość z nich tę wiedzę wykorzysta, by "podbić Internet" i śmiać się z innych, którzy nie zrozumieli. Tacy ludzie nie dadzą rady mnie poprosić o wytłumaczenie i dzięki temu nadal nie będę miał z nimi kontaktu.

      Usuń
  2. a kto tak robi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam ich wymieniać? Ja myślałem, że to dosyć znane zjawisko - nie zrozumiałeś filmu, wchodzisz do Internetu i zbierasz obelgi...

      Usuń
  3. Zachęcający komentarz. Wciąż zastanawiam się jednak nad zakupem książki i na razie odczekam z obejrzeniem.

    Lucky

    OdpowiedzUsuń
  4. Każdy rozumie film po swojemu. Niekoniecznie Twoje wytłumaczenie treści musi być jedynie słuszne :) Filmu nie widziałem. Obejrzę koniecznie.

    Btw. anonimowych, to u Ciebie jest ich akurat od ch..a :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mi to nie przeszkadza, bo samemu jak zajrzę na czyjś blog i tam musiałbym zakładać konto lub logować się przez portale społecznościowe, to zwyczajnie pasuję i w ogóle nie komentuję. Ale podpis już jest mile widziany, jak powyżej Lucky zrobił :)

      "Under the Skin" do wielokrotnego interpretowania się nie nadaje. Ot, parę decyzji bohaterki które trzeba zrozumieć, łączą się one w jedno i tyle. Co innego kwestie nieporuszane lub niejasne, ale główny rdzeń filmu jest prosty i szybki do opisania, bez niezdecydowania.

      Usuń
    2. Dzięki Patryk, że to napisałeś, bo już zaczęłam się zastanawiać, czy żyję na planecie "Garret Reza" :D

      Usuń
    3. Źle zrozumiałeś. Nie dziwi mnie to.

      Usuń
  5. Nie oglądałem
    minus 1/10

    Anonimowy Grifter...

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem ciekaw Twojej interpretacji. Możesz jako prywatną wiadomość na RYMie mi wysłać. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jednak obejrzałem. Ale proszę nic mi nie tłumacz. Nie chcę już więcej o tym dziele słyszeć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat w twoim wypadku wątpię, byś nie zrozumiał. I nie twierdzę, że niska ocena = nie zrozumieniu. Ale jak czytam, że dla niektórych to niezrozumiały bełkot, to aż rozumiem, czemu "Odyseja kosmiczna" zdobyła tylko jednego Oscara. Tematyka i skala inna, ale język kina ten sam.

      Usuń
    2. Język może i tak - to przyznam. W ogóle praca kamery i ten powolny, senny klimat naprawdę urzekał. Ale jak dla mnie to opowieść o niczym, choć to zapewnie bardzo nietrafione określenie...

      Swoją drogą zawsze śmiałem się twarz tym, którzy twierdzili, że Scarlett to przepiękna kobieta, ale teraz, po tym jak zobaczyłem ją w całości - to będę wręcz w tą twarz im rechotał...

      Usuń
    3. To opowieść o seksualności i o tym, że każdy człowiek jest inny, nawet jak chce tego samego. Można powiedzieć, że to film o niczym, bo taki temat został porządnie rozciągnięty i opowiedziany bardzo wolno. Nawet krótki metraż z tego dało radę zrobić...

      Ja zostałem zahipnotyzowany i oglądałem z przyjemnością. Ale drugi raz tego oglądać nie zamierzam. Pewnie bym zasnął :>

      Usuń