wtorek, 17 grudnia 2013

Urodzony przestępca (6/10)

Drama, 2012


Zauważyliście, że w telewizji prawie wyłącznie filmy z USA lecą? Tak patrzę i widzę - film z Korei, o którym wcześniej nie słyszałem. To obejrzę, produkcji ze Stanów i tak mam za dużo zaliczonych. Tytułowym przestępcą jest tu nastolatek, któremu po trafieniu do poprawczaka znajdują matkę. Ta zniknęła dawno temu, teraz wraca i stara się nadrobić stracony czas. Na skróty. Zamieszkują razem, jednak szybko dają o sobie znać jej prywatne problemy. Z pracą, z organizacją własnego życia, z dojrzałością której jej bardzo brakuje...

Jeden z tych bezwzględnych filmów, które przedstawiają tego typu sytuacje bez wyjścia, czekając aż sami bohaterowie to zrozumieją. Historia jest dobrze przedstawiona, można w nią uwierzyć, i w zasadzie brakuje tylko pazura, czegoś co wybiłoby ten tytuł do kategorii "trzeba zobaczyć". Nie trzeba. Piszę tę notkę po jakimś czasie i nawet nie pamiętałem zbyt dobrze fabuły, a co dopiero by napisać coś ją wyróżniającego. Nie interesował mnie dalszy los postaci, wiedziałem jak to się skończy. Nie spodziewałem się, że stanie się coś specjalnego lub pomysłowego, i to właśnie dostałem.

Zdecydowanie nie pomaga brak zakończenia. Ten film urywa się na nijakiej nucie. Już nigdy więcej nie pomyślę o bohaterach i ich życiu.
https://rateyourmusic.com/film/범죄소년/

3 komentarze:

  1. Zakończenie nie jest nijakie, bohaterka jak była tak jest naiwna z tą różnicą, że prawdziwe zależy jej na synu. Ale czy jest w stanie to zmienić, raczej nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to właśnie nijakość. Kończy się jak zaczęło, nie ma wyraźnej sceny w której traci swojego syna. Tak jakby 5 minut po ostatniej scenie mogli się z powrotem zejść jak gdyby nigdy nic się nie stało, i wszystko zaczęłoby się od nowa...

      Raczej nie. Smutne.

      Usuń
    2. Ale tak to wygląda w życiu, determinizm społeczny jest bezwzględny. Polecam ci czeskie dokumenty "Rene" i "Katka", reżyserka filmuje na początku chłopaka który za drobną rzecz trafia do więzienia, jest przy nim przez 20 lat z kamerą, po tym czasie jest już kryminalistą z kilkunastoma wyrokami, tak sam o młodej dziewczynie, która ma problemy z narkotykami po wielu latach z zostaje tylko jej wrak. Oboje chcą coś zmienić, ale nie mogą, działa jakaś siła.

      Usuń